Denník N

Prihlásenie | Registrácia Zabudnuté heslo

Stavba podľa Goetheho poézie

Publikované : 19.05.2013 | Zobrazení: 3173 |
2 minúty čítania

Rudolf Steiner patrí k najvýznamnejším osobnostiam 19. a začiatku 20. storočia. Spolu s madam Helenou Blavatskou tvorili hlavných predstaviteľov teozofickej filozofie, ktorej piliere predstavujú zložité prepojenie východnej ezoteriky a západného okultizmu.

Neskôr sa Steiner od Blavatskej oddelil a založil novú antropozofickú filozofiu, ako aj  jej hlavné centrum vo Švajčiarsku. Steiner sa viac zaoberal osobnosťami západnej mystiky a nezdieľal neskoršie názory Blavatskej. Ako hlavný dôvod ich rozchodu sa uvádza jeho neskoršie silné prepojenie teozofie s hinduizmom. O Steinerovi vieme, že bol veľkým obdivovateľom Goetheho a istý čas sa dokonca živil vydávaním jeho diel. To bol aj základný dôvod, prečo sídlo svojej Antropozofickej spoločnosti nazval práve podľa tohto básnika.

Steinera umenie a zvlášť architektúra fascinovali a ako sám tvrdil, boli pre neho zhmotneným symbolom duchovného sveta, čo sa prejavilo pri stavbe jeho centra Goetheanea. Tvorili ho dve stavby, tzv. prvé Goetheaneum bolo drevené a zničil ho požiar (Nový rok 1922) a druhé napĺňa svoj pôvodný účel dodnes.

Druhé Goetheaneum Steiner navrhol v roku 1925. Jeho výstavba prebiehala v rokoch 1925 až 1928. Centrum malo byť odrazom harmonizácie s okolím, a tak malo tvoriť jednoliaty celok so samotnou prírodou. V stavbe sa nachádza auditórium, praktické miestnosti na skladovanie rekvizít, izby pre hostí, knižnica, archív, rôzne ateliéry a kaviareň. Okrem hlavnej stavby ho tvorí komplex ďalších budov, niekoľkých ateliérov, hvezdáreň, výskumné laboratórium, záhrady, reštaurácie, školiace centrá, študentské internáty atď. Goetheaneum je prirovnávané k soche, ktorá akoby sa premieňala na živého tvora.

Goetheaneum predstavuje presadenie antropozofického názoru v architektúre. Je to protiklad materializmu, funkcionalizmu a nacionalizmu v architektúre. Napriek tomu architekt Le Corbusier označil Steinerovu stavbu za funkcionalistickú a samotný Steiner svoje dielo hodnotil ako zduchovnený funkcionalizmus. Goetheaneum stojí ako protipól k samotnému súdobému chápaniu architektúry danej doby. Má byť duchovným obrazom ľudstva, a nie iba strohou architektúra.

 

Helena Stopková

 

Použitá literatúra

Kruft, H. W.: Dejiny teórie architektúry. Bratislava 1993.

Steiner, R.: Hlavní body sociální otázky. Praha 1992.

Steiner, R.: Mystika na úsvitu novodobého duchovního života. Praha 2009.

 

Internetové odkazy:

a)      http://www.goetheanum.org/The-Goetheanum-Building.133.0.html?&L=1

b)      http://antroposof.sk/diela_tlac/kubickova_goetheanum_srdce_anthroposofie.pdf

 

Obrazová príloha: wikipedia.org

Poslať e-mailom

 

Súvisiace články

Katolíci a šíʼiti proti sunnitom? Habsburgovci a Safíjovci sa pokúsili o nezvyčajné spojenectvo

Katolíci a šíʼiti proti sunnitom? Habsburgovci a Safíjovci sa pokúsili o nezvyčajné spojenectvo

V súčasnosti sa často stretávame s definovaním dejín ako boja medzi dvoma kultúrnymi či náboženskými svetmi, v ktorom jedna civilizácia súperí s druhou. celý článok

Bez diplomu nezamestnali ani Mickiewicza

Bez diplomu nezamestnali ani Mickiewicza

O kvalite vysokoškolského vzdelania i reálnej hodnote, ktorá sa skrýva za diplomom a titulom, sa dnes vedú rozsiahle spoločenské diskusie a stále častejšie sa ozývajú kritické hlasy dehonestujúce diplom na úroveň krajšieho kusu papiera. celý článok

Čo vystrájali mladí štúrovci?

Čo vystrájali mladí štúrovci?

Generácia štúrovcov má v národnom príbehu výnimočné postavenie. Predovšetkým hlavného predstaviteľa Ľudovíta Štúra využíva každý politický režim podľa vlastných potrieb. celý článok

Aká veľká bola španielska námorná ríša?

Aká veľká bola španielska námorná ríša?

Aká veľká bola španielska námorná ríša? Naznačiť by to mohli stovky vrakov španielskych lodí, ktoré klesli na morské dno medzi rokmi 1492 a 1898. celý článok

Ako sa cestovalo v 19. storočí?

Ako sa cestovalo v 19. storočí?

Cestovanie patrí k ľudstvu od nepamäti a neustále sa stáva dostupnejším pre väčšinu z nás. Vo všeobecnosti možno povedať, že cestujeme viac ako naši rodičia, ale menej ako generácia, ktorá príde po nás. celý článok

Diskusia