Prihlásenie | Registrácia Zabudnuté heslo

Rímski legionári (knižná recenzia)

Publikované : 20.02.2013 | Zobrazení: 4698 |
3 minúty čítania

História rímskej armády patrí medzi čitateľsky najpopulárnejšie časti dejín. Veľa kníh s touto témou vychádza aj na stredoeurópskom trhu. Edícia britského vydavateľstva Osprey, ktorú u nás vydáva napríklad Computer Press (Albatrosmedia), sa vyznačuje kombináciou odborného textu a grafických reprodukcií. Celá edícia, pokrývajúca vojenskú históriu od staroveku až po moderné dejiny, si stále drží vysokú kvalitu. Nie inak je to aj pri recenzovaných publikáciách. Autorom obidvoch kníh je britský historik R. Cowan, ktorý je popri A. Goldsworthym ďalšou osobnosťou medzi bádateľmi zaoberajúcimi sa dejinami rímskej armády. Grafickú časť zaobstaral A. McBride, ktorý je vám azda známy z viac ako 90 prác pre spomínanú edíciu vydavateľstva Osprey.

Prvá recenzovaná kniha sa zaoberá rímskymi légiami od čias diktátora Caesara až po cisára Neróna, čiže pokrýva obdobie od občianskych vojen v polovici 1. storočia pred Kr. až po koniec júliovsko-klaudiovskej dynastie. Autor začína „od podlahy“; prvá kapitola sa venuje vzniku cisárskych légií a pokračuje ich organizáciou. Zdôrazňuje, že jednou z najdôležitejších taktických jednotiek rímskych légií boli centúriovia, čiže velitelia základných častí armády – centúrií.

Po organizácii légií sa R. Crown venuje takým „parametrom“ legionárov, ako je ich pôvod, vek či fyzické vlastnosti. Napríklad ideálna výška legionára mala byť šesť rímskych stôp (1,77 m), aj keď realita bola veľa ráz iná. Väčšina regrútov mala 17 až 23 rokov, ale zvláštnosťou neboli ani viac ako 40-roční bojovníci.

Ďalej nasledujú kapitoly o výcviku, o dĺžke služby a o plate. K prepracovanejším sa radia časti o morálke a o pocite spolupatričnosti v jednotkách. Práve spolupatričnosť a skupinová identita boli dôležitou súčasťou rímskej armády. Rimania vytvorili celý systém elementov ako symboly, vyznamenania či tresty, ktoré premenili légie na efektívny vojenský stroj.

Pre rímskych vojakov bola dôležitá aj ich výzbroj a výstroj. V knihe je táto téma výstižne zhrnutá. Autor opravuje aj niektoré vžité, no chybné predstavy, napríklad, že slovo gladius neoznačovalo len krátky typ zbrane, ale išlo o všeobecný termín pre meč. Zaujímavosťou je aj tabuľka s hmotnosťou jednotlivých druhov výzbroje a výstroja. Legionár v období prvých cisárov niesol na sebe až 30,4 kg zbraní a výstroja (nepočítame nebojové predmety, ako je napríklad kuchynské náčinie či časti stanov).

Až posledná časť knihy sa venuje priamo bitke či boju. R. Crown rozoberá jednotlivé bojové taktiky, postavenie veliteľov, ale aj bojové pokriky.

Druhá kniha je istým spôsobom pokračovaním prvej. Môžete ju síce čítať aj bez znalostí predchádzajúcej, ale keď už chcete do organizácie rímskej armády vniknúť hlbšie, odporúčam začať prvou. Ďalšia recenzovaná kniha teda pokrýva obdobie rímskej armády od vlády cisára Marca Aurelia až po Diokleciána. Čiastočne majú obe knihy podobnú štruktúru, ale v niektorých častiach sa líšia. Napríklad už od čias Marca Aurelia sme svedkami tzv. vexilácie légií. To znamená, že légia fungovala skôr ako statický element, z ktorej vychádzali operatívne menšie jednotky. Práve tomuto procesu sa venuje jedna kapitola.

V druhej časti je viac rozpracovaná aj téma manželiek a konkubín legionárov. Cisár Augustus síce zakázal vojakom ženbu, ale v roku 197 po Kr. bolo toto nariadenie zrušené Septimom Severom, ktorý sa aj takýmto spôsobom chcel zavďačiť vojakom, ktorí ho dosadili na cisársky trón. Okrem legálnych žien sprevádzali legionárov aj rôzne otrokyne či prostitútky, v niektorých častiach impéria dokonca existovali aj vojenské nevestince.

V 2. storočí po Kr. môžeme sledovať aj vznik akýchsi elitných či skôr špecializovaných légií. Príkladom môžu byť „oštepári“ – lanciarii či „príslušníci faláng“ – phalangarii.

V závere druhej knihy je na príkladoch dvoch bitiek rozobratá neskoršia rímska vojenská taktika. Jeden príklad ukazuje dobývanie sýrskeho mesta Dura-Európos. Spomína sa tu spôsob obliehania, keď Peržania podkopávali rímske hradby, ale legionári vykopali protichodbu, v ktorej malo podľa R. Cowana dôjsť k ozbrojenému stretu. Škoda, že vzhľadom na dátum vydania už autor nemohol túto informáciu aktualizovať, pretože najnovšia interpretácia hovorí o otrave sírou, ktorú použili Peržania proti Rimanom. V druhej bitke pri Emese, kde sa stretli legionári s vojskom palmýrskej kráľovnej Zenóbie, autor rozoberá rímsku taktiku v boji s ťažkou jazdou.

Obe publikácie sú doplnené farebnými ilustráciami, slovníkom pojmov, literatúrou a internetovými odkazmi. Vydavateľovi slúži ku cti, že doplnil aj literatúru v českom, respektíve v slovenskom jazyku.

Knihy o rímskych légiách nevybočujú z radu úspešnej edície. Majú svoju kvalitu, aj keď sú, samozrejme, vhodnejšie pre laického čitateľa. Určite sú dobré aj pre úplných začiatočníkov, ktorí by chceli vniknúť do problematiky rímskej armády.

Branislav Kovár

Internetový odkaz:

Ross Cowan: Římští legionáři. Od Caesara po Nerona. Praha : Computer Press 2009. 64 strán, pevná väzba. ISBN 978-80-251-2282-2.