Prihlásenie | Registrácia Zabudnuté heslo

Gottland (knižná recenzia)

Publikované : 13.09.2012 | Zobrazení: 7296 |
3 minúty čítania

Keď som sa dozvedel, že poľský novinár Mariusz Szczygieł napísal knihu o Čechoch v 20. storočí a táto sa stala európskou knihou roka, prejavil som veľkú, aj keď neoprávnenú skepsu. Keď kniha vyšla v slovenčine, môj skepticizmus síce ešte narástol, ale napriek tomu sa niekde tam vo vnútri objavil aj nečakaný záujem. S prepáčením, príslušník „marginálneho národa“ píše o inom „marginálnom národe“ a ja príslušník ďalšieho „marginálneho národa“ to recenzujem. Tento úvodný odsek je asi prvé aj posledné negatívum, čo som o tejto knihe napísal.

Marius Szczygieł dokázal pomocou príbehov zachytiť dejiny jedného národa. Začína Tomášom Baťom – príbehom jednej podnikateľskej rodiny (Ani krok bez Baťu). Opisom začiatkov slávnej obuvníckej firmy prechádza českými dejinami začiatku 20. storočia. Paradoxne v prvej kapitole tieto dejiny aj ukončuje – návratom Tomáša Baťu ml. do Zlína po nežnej revolúcii.

Zaujímavý príbeh si poľský novinár vybral z druhej svetovej vojny. Lída Baarová bola idolom českej predvojnovej kinematografie. Následne začala pôsobiť v Tretej ríši, kde takisto zaujala..., a to nielen bežných divákov. K jej obdivovateľom totiž patril samotný Adolf Hitler. Pravdepodobne bola milenkou ďalšieho významného muža Nemecka − Josepha Goebbelsa. Na osudoch tejto asi dosť naivnej ženy môžeme vidieť nielen krutosť vojny, ale hlavne jej absurditu.

Ďalším absurdným príbehom je stavba Stalinovho pomníka v Prahe. Pôvodne to mala byť najgigantickejšia socha červeného diktátora na svete. Ale po jeho smrti a po nástupe Nikitu Sergejeviča Chruščova a prehodnotení Stalinovej politiky sa komunisti potrebovali monumentu v tichosti zbaviť. Príbeh staviteľa Otakara Šveca, ktorý pochybnému pamätníku zasvätil celý svoj život, je nosnou dejovou linkou tejto časti knihy.

Hrdinom nasledujúceho príbehu je Ján Procházka. Bol tento spisovateľ a politik skutočne obeťou tajnej polície, ktorá zverejnila nahrávky, kde sa negatívne vyjadroval o vedúcej osobnosti Pražskej jari – Alexandrovi Dubčekovi? Jeho život akoby pripomínal osudy postáv Kafkových románov.

Práve Franz Kafka je symbolom istého typu ľudí a ich osudov po udalostiach v roku 1968. Paradox a niekoľkokrát spomenutú absurditu podčiarkuje fakt, že dnes je na Kafkovi ako „českom rodákovi“ postavený pražský turistický ruch. Tento spisovateľ sa pritom určite necítil ako Čech, keďže písal po nemecky a bol Žid. Ale podobne „zabúdajú“ aj iné národy, stačí si len spomenúť, kto je najvýznamnejším maďarským a kto slovenským básnikom...

Obdobie normalizácie M. Szczygieł prezentuje na príbehu popovej kapely Golden Kids (M. Kubišová, H. Vondráčková a V. Neckář). Autor ho ilustruje hlavne na rozdielnych osudoch ikony socialistického popu Heleny Vondráčkovej a predstaviteľky Charty 77 Marty Kubišovej. Ktovie akú cestu by sme si v tej dobe vybrali my?

Eduard Kirchberger je asi väčšine čitateľov neznámy, ale jeho osud vyjadruje životy obyčajných ľudí 20. storočia. Chce sa mi dodať refrén z textu J. Nohavicu: „...celé ‚krásné‛ 20. století...“

Kirchberger dokázal písať brakovú literatúr za každého režimu; za prvej československej republiky to boli dobrodružné a špionážne romány. Za komunizmu si zmenil meno na Karel Fabián, takisto zmenil žáner na akýsi socialistický realizmus, darmo – aj vlastná koža sa dá „obrátiť“ naopak.

Posledný príbeh knihy je o lekárke Jaroslave Moserovej, žene ktorá ošetrovala Jána Palacha a o jej životnom osude. Dejové linky sú tu dve, okrem doktorky Moserovej v príbehu vystupuje aj Zdeněk Adamec, mladík, ktorý v roku 2003 napodobnil Palacha.

Možno sa oprávnene pýtate, prečo by sme mali čítať historické príbehy, ktoré opisujú národné stereotypy našich západných susedov? Budem parafrázovať samotného autora: „ ...čitateľ zo Slovenska mi napísal, že som z Jozefa Gabčíka urobil Čecha. Odpovedal som mu, že mi prišli stovky mailov od českých čitateľov a nikto ma na to neupozornil.“ Dejiny našich národov boli tak dlho spoločné, že cudzinec nás niekedy už ani nevie rozoznať, čo je, žiaľ, smutná pravda. Niektoré národné stereotypy máme spoločné a je komplikované povedať, kto bol ich prvotným nositeľom. Možno by niekto raz mohol napísať podobnú knihu o nás.

S niektorými názormi Mariusza Szczygieła určite nesúhlasím a nebudem v tom osamotený, ale to nezmení nič na fakte, že jeho kniha zobrazuje celé to „krásne“ 20. storočie z pohľadu „skoro“ obyčajných ľudí. Práve preto však na záver uvediem parafrázu Milana Kunderu na Voltairovu myšlienku: „Nesúhlasím s tým, čo hovoríte, ale do poslednej kvapky krvi budem brániť Vaše právo to povedať.“

Branislav Kovár

Mariusz Szczygieł: Gottland. Prel. Miroslav Cumrík. 1. vyd. Bratislava : Premedia 2012. 232 strán, pevná väzba. ISBN 97880-89594-02-3.