Rakúsko-Uhorsko (knižná recenzia)

Publikované : 11.10.2012 | Komentárov: 0 | Zobrazení: 4441

Rozsiahla publikácia „Rakúsko-Uhorsko : Habsburská ríša v rokoch 1867 – 1918“ predstavuje monarchiu, ktorej súčasťou bolo i dnešné Slovensko, v pohnutých časoch tzv. dualizmu. Kolektív autorov na čele so Zs. Gáspar (László Csorba, Csaba Fazekas, Roman Holec, John C. Swanson, Péter Hanák, Paul Hanebrink, Andreás Gerő) sa pokúsil priniesť komplexný pohľad na vývoj Rakúsko-Uhorska z pohľadu politických, hospodárskych, sociálnych, ale i kultúrnych dejín. Publikácia zodpovedá moderným štandardom a zaujme okrem samotného obsahu bohatými ilustráciami (vyše 400 ilustrácií). Práve pestrá obrazová príloha (mapy, dobové, ale i súčasné fotografie, obrazy, pohľadnice, karikatúry, kópie novinových článkov, plagáty atď.) dokresľuje charakter a náladu obdobia posledných troch desaťročí 19. a začiatku 20. storočia. Obdobia posledných rokov existencie veľkej stredoeurópskej monarchie, ktoré sa končia jej rozpadom na konci prvej svetovej vojny.

V prvých kapitolách sa dozvieme o panovníckej dynastii Habsburgovcov. Dominuje, pochopiteľne, postava Františka Jozefa, ktorého vláda zahŕňa, s výnimkou posledných dvoch rokov, celé obdobie dualizmu. Táto téma sa síce preberá v mnohých historických publikáciách, tu je však výborným sumárom, doplneným o bohaté ilustrácie.

Čitateľ získa prehľad o geografickej rozlohe a pestrosti Rakúsko-Uhorska. Pozornosť sa venuje aj významným centrám ríše. Okrem Viedne a Budapešti sa autori upriamili na Prahu a Záhreb. S rozvojom priemyslu sa do pozornosti čoraz viac dostávala i otázka hospodárstva a dopravy, ale aj pálčivý problém migrácie či industrializácie monarchie.

Keďže viacerí z autorov sa zaoberajú cirkevnými dejinami, nezaobíde sa ani táto publikácia bez kapitoly venovanej vzťahu cirkvi a štátu (Csaba Fazekas: „Superego: cirkev a štát.“ )

Dodatkom editora je kapitola o slovanskom umení v období monarchie, kde dominujú mená hudobníkov B. Smetanu, A. Dvořáka či L. Janáčka. Umenie secesie reprezentuje A. Mucha. Z literátov sa našlo miesto pre P. O. Hviezdoslavova, A. Jiráska či J. Haška a jeho „Dobrého vojáka Švejka“.

Miesto v publikácii majú, pochopiteľne, i Slováci. Kapitolu „Slováci v dualistickom Rakúsko-Uhorsku“ pripravil slovenský profesor R. Holec. Okrem politickej karikatúry dobových fotografií autor poskytuje prehľad politického diania, formovania politických strán, vzťahov s ďalšími slovanskými národmi v spoločnom štáte; dominantné sú aj hospodárske otázky a budovanie priemyslu, technika, veda, vzdelanie a kultúra za posledných päťdesiat rokov monarchie. Kapitolu končí konfliktom prvej svetovej vojny a cestou k vzniku spoločného štátu s Čechmi.

Mnohí slovenskí čitatelia zrejme najskôr siahnu po tejto rozsiahlej publikácii s istou nedôverou. Obdobie po rakúsko-uhorskom (maďarskom) vyrovnaní v roku 1867 je naozaj citlivou témou a práve mená maďarských autorov ich môžu viesť k predčasným záverom o tendenčnosti a o jednostrannom pohľade na dianie v spoločnom viacnárodnom štáte. Treba upozorniť na internacionálne zastúpenie historikov, ktorí sa na tejto publikácii podieľali. Okrem slovenského historika Romana Holeca tu figurujú i mená ďalších zahraničných (amerických) historikov (John C. Swanson, Paul Hanebrink). Toto však nie je jediný argument pre obhajobu predstavovanej knihy. Dejiny dnešného Slovenska sa odvíjali v rámci habsburskej monarchie a sú v mnohom prepojené s dejinami tohto stredoeurópskeho štátneho útvaru. Tento fakt nemožno ignorovať. Práve naopak. Okrem kníh o dejinách Slovenska by v našich knižniciach nemali chýbať ani publikácie tohto charakteru. Dokonca by sa žiadali aj podobné publikácie o ďalších obdobiach.

Ivana Kvetánová

Rakúsko-Uhorsko. Habsburská ríša v rokoch 1867 – 1918. Zost. Zsuzsa Gáspar. Prel. Dagmar Šajtyová. 1. vyd. Bratislava : Slovart 2011. 271 strán, pevná väzba. ISBN 978-80-556-0350-6.