Príbeh jednej vojnovej básne

Publikované : 18.12.2016 | Komentárov: 0 | Zobrazení: 9345

Pred 75 rokmi zahynul anglo-americký stíhací pilot v službách kanadského letectva. Jeho smrť v tom čase nevyvolala žiadnu veľkú pozornosť. Nebol známy ako slávne eso, v skutočnosti nedosiahol ani jeden zostrel. O život prišiel tak ako tisícky iných mladých mužov v hektických vojnových časoch – stal sa obeťou nehody pri výcviku. Ostala však po ňom báseň, ktorá sa postupne stala akousi hymnou všetkých anglicky hovoriacich letcov, a neskôr i astronautov.

 

John Gillespie Magee Jr. sa narodil 9. júna 1922 v Šanghaji. Jeho rodičia boli v Číne misionármi. Otec bol anglikánskym kňazom z Pittsburghu, matka Faith Emmeline Backhouseová pochádzala z Anglicka. Vďaka nej sa John vždy pokladal viac za Angličana než za Američana. V roku 1931 odišiel s mamou a s dvomi bratmi z Číny do Anglicka, aby tam začal chodiť do školy. Neskôr navštevoval aj internátnu školu Rugby, kde vyhral básnickú súťaž.

V roku 1939 sa presťahoval do USA. V júli 1940 získal štipendium na Yale, kde sa jeho otec stal kaplánom. Vojna v Európe sa ho však tak hlboko dotýkala, že sa pokúšal vstúpiť do britského kráľovského letectva (RAF). Ako amerického občana ho odmietli, ale 10. októbra 1940 sa mu podarilo vstúpiť do kanadského letectva (RCAF). Postupne prešiel základňami v Toronte, Trentone, St. Catherines a v Uplands v Ontariu a absolvoval výcvik na lietadlách Tiger Moth a Harvard. Nadriadení ho ohodnotili ako pilota s veľmi dobrou perspektívou, dobrého v akrobacii a s dobrými schopnosťami lietať podľa prístrojov. Na druhej strane mu „chýbala disciplína a bol príliš sebavedomý“. Aj napriek tomu získal 22. júna 1941 odznak pilota. Vzápätí sa dostal aj na plátna kín – bol súčasťou skupiny, ktorá v Kanade nakrúcala letové zábery pre film Captains of the Clouds.

 

Vysoký let

Čoskoro ho preložili do Británie, kam sa v júli 1941 preplavil na palube ozbrojenej obchodnej lode HMS California. V Llandow vo Walese sa v rámci No. 53 OTU (operačno-výcviková jednotka) začal preškoľovať na stíhačky Supermarine Spitfire. Práve pri jednom cvičnom lete 18. augusta 1941 vznikla jeho najznámejšia báseň High Flight. Bol to jeho siedmy let so Spitfirom, pri ktorom sa mu podarilo dostať až do výšky 33 000 stôp (vyše 10 000 metrov). Zanechalo to v ňom taký hlboký dojem, že prvé verše si poznačil ešte v kokpite a dielo dokončil hneď po pristátí. O svoj zážitok z výškového letu sa podelil v liste rodičom, ktorým poslal aj kópiu básne. List je datovaný 3. septembra 1941 a tento dátum býva niekedy nepresne označovaný ako deň, keď bola napísaná báseň.

Po skončení výcviku ho 23. septembra 1941 v hodnosti Pilot Officer (podporučík) preložili k 412. peruti RCAF. Jednotka vznikla iba krátko predtým, 30. júna 1941 na základni Digby v Lincolnshire. Hneď po Mageeho príchode sa peruť presťahovala na neďalekú základňu Wellingore a namiesto starších Spitfire Mk.IIa prešla na novú verziu Spitfire Mk.Vb.

 

Nešťastný Circus 110

Poriadny krst ohňom zažil Magee 8. novembra 1941 počas operácie Circus 110. Stíhacie jednotky RAF sa v tom období snažili o sústavnú ofenzívu proti okupovanému Francúzsku. Operácie s kódovým názvom Circus označovali útok malej skupiny bombardérov so silným stíhacím sprievodom, ktorý mal vylákať stíhačov Luftwaffe, donútiť ich k boju a spôsobiť im straty. Táto snaha RAF však nebola veľmi úspešná najmä po tom, ako sa na nemeckej strane objavili vynikajúce stroje Focke-Wulf Fw 190. A Circus 110 sa skončil priam katastrofou.

Velenie RAF vyslalo krátko popoludní 12 bombardérov Blenheim, ktoré sprevádzalo 13 perutí Spitfirov so 155 stíhačkami, proti železničným dielňam v Lille.

Na odlákanie pozornosti malo krátko predtým osem stíhacích bombardérov Hurricane napadnúť liehovar v St. Pol. Tie sprevádzalo ďalších šesť perutí Spitfirov so 64 stíhačkami. Táto operácia mala kódový názov Ramrod 8.

Spolu tak bolo v ten deň v akcii 20 bombardovacích lietadiel so sprievodom 219 stíhačiek Spitfire.

Proti Britom však od začiatku stálo viacero faktorov. Silný vietor rozhádzal ich formácie, ktoré sa v plánovaný okamih nedokázali spojiť. Velením poverili postaršieho W/Cdr (podplukovníka) D. R. Scotta, ktorý dovtedy plnil administratívne úlohy a takýmto veľkým akciám nikdy nevelil (v skutočnosti ani bojovo nelietal). Naproti tomu nemecká obrana fungovala perfektne. Oblastné veliteľstvo rýchlo zareagovalo a včas poslalo stíhačky presne tam, kde mali byť. Vo vzduchu im navyše velil ostrieľaný veterán Adolf Galland s obrovskými skúsenosťami.

Keď stíhačky RAF preleteli francúzske pobrežie, bombardéry ešte na dohodnutom mieste neboli. W/Cdr Scott preto nariadil krúžiť na mieste v tesných kruhoch. Britskí piloti mali plné ruky práce s tým, aby udržali formáciu. Keď na britské stíhačky začalo páliť nemecké protilietadlové delostrelectvo, nastal ešte väčší chaos. Práve vtedy sa na nich zhora vrhli nemecké Fw 190 a Messerschmitty Bf 109 od jednotiek JG 2 a JG 26.

Kanadská 412. peruť tvorila horné krytie celej formácie. Jej 12 Spitfirov sa tak stalo prvým terčom útoku. Jednotka stratila tri stroje aj s pilotmi. O život prišiel jej veliteľ S/Ldr G. D. Bushnell, P/O K. R. E. Denkman a Sgt. O. F. Pickells.

Nemeckí piloti nárokovali spolu 24 zostrelov, RAF v skutočnosti stratila 15 Spitfirov a 14 pilotov. Okrem veliteľa 412. perute stratila ďalších dvoch majorov – S/Ldr W. Szczeszniewski z 315. poľskej perute zahynul a S/Ldr W. Wilczewski z 316. poľskej perute padol do zajatia. O život prišiel aj veliteľ celej akcie W/Cdr Scott. Jeho posledná rádiová správa údajne znela: „Hádam, že na takéto niečo som už príliš starý, chlapci.“ Medzi stratenými pilotmi v tento deň bol aj český príslušník 65. perute Sgt. Svatopluk Štulíř, ktorý zahynul po zásahu z Bf 109 pri obci Le Touquet.

Britskí stíhači si nárokovali štyri zostrely, no Luftwafe prišla iba o dve stíhačky. Jeden nemecký pilot zomrel a druhý bol vážne zranený. Ďalšie lietadlá na oboch stranách boli poškodené.

Pre Mageeho sa tento masaker skončil v podstate veľmi úspešne – ako úplný zelenáč dokázal prežiť a vrátiť sa v poriadku na základňu.

Pre RAF to bola posledná operácia Circus v roku 1941. K ďalším veľkým denným nájazdom sa odhodlala až na jar 1942.

 

Zrážka v mrakoch

Na tom sa však už Magee nepodieľal. Vo štvrtok 11. decembra 1941 o 10.40 vzlietol spolu s ďalšími pilotmi na nácvik letu vo formácii. Magee pilotoval Spitfire sériového čísla AD291 s kódovým označením VZ-H. Keď sa o 11.30 vracali na základňu, musel Magee spolu s tromi ďalšími pilotmi preletieť skrz mraky. V oblačnej prikrývke našli malú medzeru a začali klesať. Nevideli však, že tesne pod mrakmi sa pohybuje dvojmotorové cvičné lietadlo Airspeed Oxford. Stroj sériového čísla T1052 pilotoval Ernest Aubrey Griffin. 

Tomu chýbali necelé dva týždne do ukončenia výcviku a zo základne Cranwell vzlietol na sólový cvičný let.

Dráhy Oxfordu a Mageeho Spitfira sa preťali vo výške približne 400 metrov nad zemou. Spitfiru sa po náraze odtrhol motor a ľavé krídlo sa zlomilo tesne pri trupe. Zmrzačený vrak padal k zemi ako kameň. Farmár, ktorý nehodu videl, vypovedal, že vo výške asi 120 metrov sa pilot Spitfiru s námahou pokúšal otvoriť kabínu. Aj sa mu to podarilo a vyskočil, ale bol príliš nízko a padák sa mu nestihol plne otvoriť. Magee dopadol na pole pri Roxholm Hall a bol na mieste mŕtvy. Obďaleč v troskách svojho stroja zahynul aj pilot Oxfordu Aubrey Griffin.

 

Citoval ho Reagan

Mageeho pochovali 13. decembra 1941 na cintoríne v Scopwicku v Lincolnshire. Mal iba 19 rokov. Večer po pohrebe na základni zvolali všetkých pilotov. Dostali prednášku o zásadách bezpečnosti a pustili im inštruktážny film Opatrnosť pri lietaní.

Mageeho báseň High Flight však aj po jeho smrti ďalej žila vlastným životom. Ešte v tom istom mesiaci ju jeho otec zverejnil v časopise svojej farnosti. Všimol si ju básnik a spisovateľ Archibald McLeish, ktorý v tom čase spravoval Kongresovú knižnicu. Vo februári 1942 ju zaradil do výstavy poézie nazvanej Viera a sloboda. Rukopis básne je odvtedy v Kongresovej knižnici vo Washingtone.

High Flight sa stala oficiálnou básňou RCAF. Astronaut Michael Collins si ju zobral so sebou počas misie Gemini 10 a James Irwin ju počas misie Apollo 15 doniesol až na Mesiac. V roku 1986 z nej citoval americký prezident Ronald Reagan pri prejave po katastrofe raketoplánu Challenger.

Objavila sa aj v populárnej kultúre – napríklad v seriáloch Simpsonovci či Battlestar Galactica.

 

High Flight

Oh! I have slipped the surly bonds of Earth

And danced the skies on laughter-silvered wings;

Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth

Of sun-split clouds, — and done a hundred things

You have not dreamed of — wheeled and soared and swung

High in the sunlit silence. Hov'ring there,

I've chased the shouting wind along, and flung

My eager craft through footless halls of air...

 

Up, up the long, delirious burning blue

I've topped the wind-swept heights with easy grace

Where never lark, or ever eagle flew —

And, while with silent, lifting mind I've trod

The high untrespassed sanctity of space,

Put out my hand, and touched the face of God.

Preklad 

 

 

Mgr. Miroslav Barič, absolvent žurnalistiky a pedagogiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Pôsobil ako redaktor zahraničných oddelení v agentúre SITA a v denníkoch Národná Obroda, Plus Jeden Deň a Nový Čas. Zaujíma sa o vojenskú techniku a o históriu druhej svetovej vojny. Publikoval aj v časopisoch Obrana a Hobby Historie.

 

Použitá literatúra

Caldwell, D. M.: Válečný denník JG 26 1939-1942, Plzeň, 1999

 

Internetové odkazy:

a) http://www.highflightproductions.com/high_flight_productions/johnmagee.html

b) http://www.spitfireassociation.com.au/magee-john-gillespie-jr-2/

c) https://www.flickr.com/groups/500710@N23/discuss/72157621774953263/

d) http://www.bombercommandmuseum.ca/s,johnmagee.html

e) http://www.check-six.com/Crash_Sites/High_Flight-Magee-AD291.htm

 

Obrazová príloha: National Museum of the USAF

 

Poslať e-mailom

 

Súvisiace články

Teroristov v Mogadišu zlikvidovalo nemecké komando

Teroristov v Mogadišu zlikvidovalo nemecké komando

18. október 1977 01:58 Mogadišo, Somálsko. Pot a zápach výkalov 86 pasažierov uneseného lietadla, päť dní spútaných dámskymi nylonovými pančuchami, prekrývali radostné výkriky ich únoscov. O 7 minút, po zásahu nemeckého komanda GSG 9, boli už traja zo štyroch únoscov mŕtvi. celý článok

„Stretne sa Rus, Američan a Slovák v lietadle...“

„Stretne sa Rus, Američan a Slovák v lietadle...“

Rádio Slobodná Európa, financované aj z fondov americkej CIA, zbieralo a vysielalo i vtipy, ktoré boli v tom čase v krajinách východného bloku populárne. Výber najlepších z nich z obdobia rokov 1962 až 1970 vám teraz prinášame. celý článok

Psia známka zacelila rany po 63 rokoch

Psia známka zacelila rany po 63 rokoch

William Bernice Clark patril medzi tých Američanov, ktorých životná púť sa 6. júna 1944 skončila na pobreží Normandie. Jeho rodina nemala šancu sa s ním naposledy rozlúčiť. Až 63 rokov po jeho smrti sa im niečo po Clarkovi vrátilo. celý článok

V Hlinkovej mládeži zneužívali mladých chlapcov

V Hlinkovej mládeži zneužívali mladých chlapcov

Slovenský štát si zakladal na „tradičných“ kresťanských hodnotách. Maloletí chlapci organizovaní v Hlinkovej mládeži sa však stali predmetom sexuálneho zneužívania zo strany jej veliteľov. Dobové súdne spory hovoria o sexuálnych násilnostiach na maloletých zverencoch celkom jasne. celý článok

Diskusia (0)

pridať

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridať komentár

Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený. Prihláste sa alebo registrujte sa.