Múzeum, ktoré ukrýva Hitlerovu limuzínu

Publikované : 09.08.2017 | Komentárov: 0 | Zobrazení: 3130

Auto & Technik Museum Sinsheim v Nemecku sa môže pochváliť niekoľkými unikátmi, ktoré nenájdeme nikde inde na svete. Vo svojich obrovských priestoroch uchováva napríklad vyše 300 historických vozidiel, monoposty Formuly 1, nadzvukové dopravné lietadlá Concorde a Tupolev Tu-144 a exkluzívnu zbierku Mercedesov. Sú medzi nimi aj opancierované limuzíny, ktoré patrili prvému a druhému mužovi nacistického Nemecka.

 

Mesto Sinsheim leží v nemeckom spolkovom štáte Bádensko-Württembersko juhovýchodne od Heidelbergu. Má niečo vyše 34 000 obyvateľov a jeho dominantou je špecializované súkromné múzeum, ktoré sa zameriava na prezentáciu technických pamiatok. Súčasťou rozsiahleho múzejného komplexu je aj kinosála, interaktívne ihriská pre deti, reštaurácie a obchody. Jeho návšteva zaberie celý deň a je tak ideálnym miestom na výlet za poznaním pre rodiny s deťmi.

Cadillac Eldorado Brougham z roku 1958 sa ukázal byť príliš drahý aj pre americký trhDovolím si tvrdiť, že pre fanúšikov motorizmu, a najmä rýchlych či historických vozidiel, je Sinsheim úplným rajom. Hneď pri vstupe do prvej výstavnej miestnosti vás očarí nablýskaná nádhera Ameriky 50. a 60. rokov v podobe luxusných Cadillacov. Miestnosť je pretvorená na „americký sen“, ktorému dominujú päť metrov dlhé „cestné krížniky“ vyrábané spoločnosťou GMC v Detroite. Najdrahším vystaveným skvostom je Cadillac Eldorado Brougham z roku 1958. Stál vyše 13 000 dolárov, čo bola koncom 50. rokov za automobil astronomická suma. Znie až neuveriteľne, že v roku 1958 patrila k jeho výbave strecha z nehrdzavejúcej ocele, klimatizácia, automatická prevodovka, elektrické zamykanie dverí, automatické otváranie kufra, vyhrievané sedadlá a kožený interiér. Neprehliadnuteľnou nádherou je aj Cadillac Eldorado Biarritz v červenom vyhotovení z roku 1959. Okamžite vás ohromí zadnými „žraločími plutvami“ i svojou dĺžkou, ktorá bola na dnešné pomery neskutočná –  5,7 metra!

Cadillac Eldorado Biarritz z roku 1959 mal dĺžku až 5,7 metraZ technologického hľadiska je unikátnym exponátom Ford Fairlane 500 Skyliner z roku 1959. Bolo to prvé sériovo vyrábané osobné auto, ktoré malo kompletne zaťahovateľnú pevnú strechu. Po stlačení gombíka sa strecha automaticky rozložila a zatiahla do priestranného kufra. Nikto iný neprišiel s týmto modelom kabrioletu až do 90. rokov, aj preto je Ford Skyliner zberateľsky stále veľmi žiadaný ako legendárne vozidlo. Nevýhodou modelu bolo, že po zatiahnutí strechy ste už v podstate do kufra nemohli nič vložiť. Vyrobených bolo vyše 40 000 kusov Skylinera, ktorý svojou nevšednou technologickou inováciou doslova predbehol dobu. Pre porovnanie si úsmevne zaspomínajme na film Vrchní, prchni! – akéže to modely vtedy brázdili ulice československých miest...

Ford Fairlane 500 Skyliner bol prvý sériovo vyrábaný automobil s pevnou zaťahovacou strechou

Bohatá zbierka nemeckých obrnencov

Ďalšia časť výstavnej haly je primárne venovaná vojenskej technike, najmä z obdobia druhej svetovej vojny. Dominantou je dioráma Afrikakorps, ktorá predstavuje nemecké ozbrojené sily nasadené v severnej Afrike v rokoch 1941 – 1943 a ich britského protivníka. Najčastejším typom techniky sú delá a húfnice rôznych kalibrov, ale nájdeme tu aj terénne automobily, delostrelecké ťahače, motocykle, samohybné delo Sturmgeschütz III a stredný tank Panzer IV. Medzi palmami vyčkáva na streľbu pripravený ťažký stíhač tankov Jagdpanther, ktorý však logicky do diorámy nepatrí. Nemci ho nasadili do boja až v roku 1944, dávno po stiahnutí svojich vojsk z afrického bojiska. Jagdpanther bol podľa mnohých odborníkov najlepším stíhačom tankov druhej svetovej vojny. Mal vynikajúcu pasívnu ochranu, bol dostatočne rýchly a pohyblivý a jeho protitankové delo kalibru 88 mm bolo smrtonosnou zbraňou pre všetky sovietske i spojenecké tanky.

Dioráma Afrikakorps zobrazujúca nemecké ozbrojené sily v Afrike v rokoch 1941 – 1943 a ich britského protivníkaV Sinsheime nájdeme aj dva nemecké stredné tanky Panther Ausf. A s delom kalibru 75 mm. Jeden z nich sa zúčastnil tvrdých bojov v tzv. čerkaskom kotle v zime 1943/44 na území dnešnej Ukrajiny. Bol zničený vlastnou posádkou, pravdepodobne v dôsledku mechanickej poruchy alebo z dôvodu vyčerpania pohonných hmôt. Jednu časť pásov má roztrhnutú a výbuch poškodil aj korbu tanku. Desiatky rokov odpočíval tento Panther na dne ukrajinského močiara, až kým ho nevylovili a nepreniesli do Sinsheimu. Pracovníci múzea sa rozhodli ponechať ho v takom stave, v akom ho zakonzervovalo bahno. Vďaka tomu môžeme vidieť pôvodný maskovací zimný náter, vrstvu antimagnetickej pasty zimmerit i taktické číslo 243 na veži. Je to jediný Panther na svete, do ktorého útrob sa dnes môžete pozrieť aj vy. Vnútro korby i veže je nasvietené na červeno a získava tak zvláštny, skoro až pekelný nádych. Za záchranu a vystavenie tohto Panthera v pôvodnom stave obdržalo múzeum v roku 2013 cenu Jacquesa Littlefielda, ktorý pravidelne oceňuje múzeá za starostlivosť o historickú obrnenú techniku.

Tento nemecký stredný tank Panther sa zúčastnil tvrdých bojov v čerkaskom kotle na Ukrajine v zime 1943/1944Panther nie je jediným exponátom, ktorý sa múzeum rozhodlo ponechať v pôvodnom stave ako artefakt z bojiska. Ešte vzácnejším kúskom je slávny nemecký strmhlavý bombardér Junkers Ju-87 Stuka, ktorý bol v roku 1989 vylovený z vôd Stredozemného mora. Odpočíval v hĺbke 90 metrov neďaleko francúzskeho letoviska St. Tropez už od roku 1943. V tomto období druhej svetovej vojny bola Stuka už zastaraným typom, ale v službe sa udržala až do úplného konca vojny. Celkovo bolo vyrobených približne 6 500 kusov tohto stroja, no dnes sa na svete nachádzajú v kompletnom stave už len dva. Jeden je v múzeu v americkom Chicagu a druhý v múzeu RAF v Londýne, pričom ani jeden z nich už nie je schopný letu. Na území Nemecka sú v súčasnosti dva vraky Stuky, okrem Sinsheimu si ju môžete pozrieť i v Technickom múzeu v Berlíne.

Legendárny nemecký strmhlavý bombardér Junkers Ju-87 Stuka vylovený z vôd Stredozemného mora neďaleko letoviska St. Tropez

Concorde a jeho sovietsky konkurent

Fanúšikovia leteckej techniky tu však nájdu aj mnohé iné vojenské či civilné lietadlá. Múzeum Sinsheim je patrične hrdé na to, že je jediným miestom na svete, kde sú vystavené obe nadzvukové dopravné lietadlá, ConcordeTupolev Tu-144. Aby bol zážitok z nich vyšperkovaný na maximum, môžete do nich aj vojsť, pozrieť si interiér i pilotnú kabínu a prejsť sa po palube. Tupolev je o poznanie skromnejší, priestor v ňom je stiesnenejší, Concorde ponúkal svojim pasažierom predsa len viac pohodlia. V súboji so svojím sovietskym konkurentom na celej čiare vyhral, keďže Tu-144 prepravoval pasažierov len v rokoch 1977 – 1978 (Concorde v rokoch 1976 – 2003). Za ten čas vykonal Tupolev 55 komerčných letov na linke Moskva – Alma-Ata (Kazachstan), potom jeho používanie Rusi zastavili. Primárnym dôvodom bola obrovská spotreba paliva a neefektívnosť letovej prevádzky. Tu-144 si však udržuje prvenstvo ako najrýchlejšie dopravné lietadlo na svete. Dokázal vyvinúť rýchlosť až 2 430 km/h. Sovieti postavili 16 Tupolevov Tu-144 a okrem Sinsheimu sa všetky ostatné nachádzajú na území bývalého Sovietskeho zväzu. Podľa popisov v múzeu bolo nutné nadľudské diplomatické úsilie, aby Rusi jeden Tu-144 ako historický artefakt predali do zahraničia.

Sinsheim je jediným miestom na svete, kde sú vystavené obe nadzvukové dopravné lietadlá – Concorde a Tupolev Tu-144Druhá výstavná hala je určená všetkým milovníkom pretekárskych, športových, ale aj historických automobilov. Hneď pri vstupe si možno zaspomínate na debaty, ktoré sa istý čas v športovom motorizme neustále viedli – či je lepší Schumacher alebo Häkkinen, keďže sa ocitneme vo svete monopostov Formuly 1. Múzeum vystavuje originálne stroje, ktoré sa zúčastnili veľkých cien v minulosti a pri každom z nich nájdete informáciu, kto v danom ročníku sedel za volantom. Mnoho jazdcov venovalo múzeu svoje kombinézy, je tu aj Schumacherova zo sezóny 2004/2005. Priaznivci rýchlych kolies určite ocenia pretekárske autá, ktoré štartovali na legendárnych pretekoch v Le Mans. Ako som už spomínal, múzeum vlastní obrovskú zbierku Mercedesov, nechýbajú ani pretekárske a športové verzie tejto značky. Medzi nimi dominuje Mercedes-Benz 300 SL z roku 1955 v krásnom bielo-modrom vyhotovení, typickom pre americké pretekárske stajne. Vystavený kus sa zúčastnil niekoľkých pretekov na okruhoch v Spojených štátoch. Tento model bol dokonca vyhlásený za pretekárske auto storočia.

Unikátna zbierka monopostov Formuly 1.

Unikátny luxus menom Duesenberg

Automobilové múzeum by nemohlo byť kompletné bez zbierky historických vozidiel. V tomto smere je Sinsheim jedno z najbohatších na svete, keďže uchováva a vystavuje vyše 300 veteránov. Niektoré z nich sú z konca 19. storočia, medzi nimi aj najstarší Ford z roku 1896. Dominujú nemecké automobilky (Mercedes, Maybach), ale múzeum má aj úchvatnú zbierku britských značiek Rolls-Royce a Bentley. Extrémne vzácnym exponátom a jedným z najdrahších áut sveta je americký superluxusný Duesenberg model J z roku 1934. Dnes je táto značka pre priemerného motoristu neznámym pojmom, ale pre zberateľov veteránov je to niečo ako „modrý Maurícius“. Spoločnosť Duesenberg existovala v rokoch 1920 – 1937 a za ten čas vyrobila len okolo 1 100 vozidiel, ktoré boli americkou odpoveďou na Rolls-Royce. Duesenberg si dal za cieľ vytvoriť najsofistikovanejšie a najluxusnejšie auto na svete a skutočne sa mu to podarilo.

Autor článku pred najluxusnejším a najdrahším americkým automobilom – Duesenberg model JModel J, ktorý prišiel na trh v roku 1928, dosahoval maximálnu rýchlosť 192 km/h (!) a mal už zabudované aj čosi na spôsob dnešného palubného počítača, ktorý vodičovi ukazoval stav oleja, batérie a ďalšie technické parametre. Každý automobil modelu J, ktorý spoločnosť vyrobila, bol pred odovzdaním zákazníkovi podrobený záťažovému testu absolvovaním 500 míľ na pretekárskom okruhu v Indianapolise! Bolo to najrýchlejšie a najdrahšie auto na americkom trhu, cena sa pohybovala v rozmedzí od 13 000 – 25 000 dolárov, podľa výbavy interiéru a tvaru karosérie. Pre zaujímavosť, priemerný ročný plat amerického robotníka bol vtedy menej ako 3 000 dolárov. Keď sa Duesenberg dostane na aukciu historických vozidiel, tá sa okamžite stane slávnosťou nebývalých rozmerov. V roku 2011 sa jeden Duesenberg model J (rok výroby 1931) predal za neuveriteľných 10,34 miliónov dolárov a stal sa historicky najdrahším americkým automobilom. Dnes je na svete už len 250 automobilov tejto luxusnej značky. Každý z nich je svetovým unikátom, keďže sa vyrábali podľa konkrétnych prianí zákazníka.

Luxusné pancierové limuzíny Mercedes-Benz 770 patriace Adolfovi Hitlerovi (vľavo) a Heinrichovi Himmlerovi (vpravo)

Nacistické limuzíny

Medzi historickými vozidlami v múzeu Sinsheim sú aj Mercedesy, ktoré boli vyrobené pre elitu Tretej ríše, kancelára Adolfa Hitlera a ríšskeho vodcu SS Heinricha Himmlera. Spolu s nimi je súčasťou tejto „straníckej“ výstavy aj Mercedes-Benz Nürburg ríšskeho protektora Konstantina von Neuratha a terénny Mercedes-Benz G4, pôvodne vyrábaný pre generálny štáb Wehrmachtu, ktorý však mali v obľube aj nacistické špičky. Najvzácnejšia je samozrejme Hitlerova pancierová limuzína Mercedes-Benz 770 z roku 1938 s nepriestrelným sklom, v ktorej sa kancelár ukazoval počas najrôznejších vojenských prehliadok i významných štátnych slávností.

Akousi zvláštnou náhodou sa spomínané vystavené limuzíny vzťahujú k bývalému Československu. Mercedes-Benz G4 sa zúčastnil obsadzovania rozbitého Československa po 15. marci 1939, rovnako ako Hitlerova limuzína. Ríšsky protektor von Neurath používal svoj automobil v Prahe prakticky denne. Himmlerov Mercedes-Benz 770 z roku 1943 sa teoreticky na území Československa objavil asi tiež, keďže jazdieval nielen do Protektorátu, ale bol aj na oficiálnej návšteve Bratislavy. V každom prípade je isté, že ho objavili Spojenci v Obersalzbergu pod slávnym Hitlerovým „Orlím hniezdom“ Berghof. Aj takéto unikátne historické pamiatky so zaujímavými osudmi ukrýva múzeum v meste Sinsheim.

 

 

Mgr. Martin Konečný, PhD.Mgr. Martin Konečný, PhD., ukončil doktorandské štúdium v odbore všeobecné dejiny na Inštitúte histórie Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove obhájením dizertačnej práce Byzancia v období križiackych výprav 1096 – 1204. Publikoval vedecké štúdie a odborné články v domácich i zahraničných časopisoch, ako Archiv orientální, Byzantinoslavica, Historický časopis, Nový orient, Pamiatky a múzeá, Vojenská história a ďalších. Je spoluautorom dvoch vojenských výstav – Takí boli naši dedovia : Prvá svetová vojna a východné Slovensko a Boje o Dargovský priesmyk a oslobodenie Košíc.

 

Obrazová príloha: archív autora

Poslať e-mailom

 

Súvisiace články

Teroristov v Mogadišu zlikvidovalo nemecké komando

Teroristov v Mogadišu zlikvidovalo nemecké komando

18. október 1977 01:58 Mogadišo, Somálsko. Pot a zápach výkalov 86 pasažierov uneseného lietadla, päť dní spútaných dámskymi nylonovými pančuchami, prekrývali radostné výkriky ich únoscov. O 7 minút, po zásahu nemeckého komanda GSG 9, boli už traja zo štyroch únoscov mŕtvi. celý článok

„Stretne sa Rus, Američan a Slovák v lietadle...“

„Stretne sa Rus, Američan a Slovák v lietadle...“

Rádio Slobodná Európa, financované aj z fondov americkej CIA, zbieralo a vysielalo i vtipy, ktoré boli v tom čase v krajinách východného bloku populárne. Výber najlepších z nich z obdobia rokov 1962 až 1970 vám teraz prinášame. celý článok

Psia známka zacelila rany po 63 rokoch

Psia známka zacelila rany po 63 rokoch

William Bernice Clark patril medzi tých Američanov, ktorých životná púť sa 6. júna 1944 skončila na pobreží Normandie. Jeho rodina nemala šancu sa s ním naposledy rozlúčiť. Až 63 rokov po jeho smrti sa im niečo po Clarkovi vrátilo. celý článok

V Hlinkovej mládeži zneužívali mladých chlapcov

V Hlinkovej mládeži zneužívali mladých chlapcov

Slovenský štát si zakladal na „tradičných“ kresťanských hodnotách. Maloletí chlapci organizovaní v Hlinkovej mládeži sa však stali predmetom sexuálneho zneužívania zo strany jej veliteľov. Dobové súdne spory hovoria o sexuálnych násilnostiach na maloletých zverencoch celkom jasne. celý článok

Diskusia (0)

pridať

Zatiaľ žiadne komentáre.

Pridať komentár

Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený. Prihláste sa alebo registrujte sa.